Sabtu, 16 Mac 2013

Janji yang Pasti

Dari Allah kita datang dan kepada Allah jualah kita kembali. Setiap yang bernyawa itu pasti akan mati apabila tiba saat yang dijanjikan. Tidak akan dilewat atau dicepat walau sesaat pun. Demikian janji Tuhan.  

Awal pagi ini ibu terima khabar menyedihkan. Seorang anak didik ibu, Allya kehilangan insan tersayang. Setelah beberapa hari bertarung nyawa, ibunya yang juga merupakan seorang guru telah menyahut panggilan Ilahi

Ibu dan rakan-rakan menziarahi jenazah di surau sebaik tiba dari hospital. Pilunya hati sebaik terlihat wajah-wajah sugul empat orang anak lelaki arwah di tengah terik matahari di pekarangan surau. Yang sulung berusia 18 tahun bersama adik-adik yang masing-masing berusia 15, 13 dan 10 tahun. Bertambah pilu apabila Allya menghampiri lalu memeluk kami.

Besarnya ujian Allah  terhadap anak-anak ini. Baru empat tahun ditinggalkan ayah, kini ibu pula yang menyusul pergi. Moga anak-anak ini tabah dan redha menerima ketentuan Ilahi. 

Kehilangan orang yang tersayang pastinya amat menggetirkan, namun sebesar mana pun kasih kita sesama manusia, tidak akan mampu melawan kasih Allah terhadap hamba-Nya. Dia yang mendatangkan kita ke alam ini, dan Dia jugalah yang lebih berhak mengambilnya semula apabila tiba masa yang ditentukan.

P/s: Al-Fatihah... Moga arwah tenang di sana dan ditempatkan dalam kalangan hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh.


7 ulasan:

  1. takziah buat Allya..semoga dia lebih tabah

    BalasPadam
  2. Al fatihah..
    Takziah buat Allya...

    BalasPadam
  3. sedihnyaaaa :'( Allah, semoga mereka semua dimuliakan Allah, kecik2 kehilangan yg tersayang.. Innalillahi wa inna ilaihi rojiun. alfatihah, semoga ruh allahyarhamah tenang di sana.

    BalasPadam
  4. al fatihah.sedihnya tapi kematian itu memang pasti.Takziah untuk Alya sekeluarga

    BalasPadam
  5. al fatihah...mmg sukar nak menghadapi saat2 kita kehilangan org tersayang...:( yg dah pergi mmg sudah tertulis...tapi yg masih hidup marilah kita beri sokongan moral kpd mereka...

    BalasPadam
  6. innalillah...semoga allya tabah menghadapi dugaan ini

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA