Isnin, 17 Disember 2018

Markisa dari Kebun Bonda


Bonda saya suka berkebun. Walaupun hanya tanah sekangkang kera, maklumlah hanya mendiami rumah teres, banyak tanaman yang mengisi ruang. Salah satu tanaman yang menghuni kebun bonda ialah markisa aka passion fruit. Tiap kali saya ke rumah bonda, buah markisa akan menjadi bekalan untuk dibawa pulang. 

Tidak ramai yang mengenali buah ini apatah lagi memakannya. Bagi yang tidak mengenali, markisa ialah sejenis pokok yang menjalar. Ia akan berpaut pada apa-apa sahaja permukaan untuk mendapatkan cahaya matahari. Buahnya sedikit masam dan manis. Buahnya boleh dimakan begitu saja ataupun boleh dijadikan minuman. Sekarang telahpun ada jus markisa dijual di pasar-pasar raya.

markisa

Buah markisa ada beberapa spesies. Ada yang berwarna kuning dan ada yang berwarna ungu. Yang terdapat di kebun bonda berwarna kuning. Buahnya yang hijau semasa muda akan bertukar kuning apabila telah matang.

.

Buah markisa kaya antioksidan dan tinggi serat. Saya suka buat jus. Isinya ditambah gula dan air. Nak makan macam tu saja pun boleh. Meletup² bunyi bijinya bila dikunyah. Biji buah markisa juga tinggi khasiatnya. 
.
Nak tahu apa khasiatnya? Boleh baca di sini.
.
#MarkisaDariKebunBonda



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA