Ahad, 18 Disember 2011

Durian Belanda Penawar Kanser?

Baru-baru ini ibu terbaca artikel tentang khasiat durian belanda yang dikatakan boleh merawat penyakit kanser dan jauh lebih berkesan berbanding rawatan kemoterapi. 

Bagi yang sebaya dengan ibu rasanya tiada masalah untuk mengenali buah tersebut. Walau bagaimanapun bagi generasi muda, ibu percaya tidak semua mengenali buah ini. Jika dulu, pokok durian belanda ditanam di tepi atau belakang rumah tetapi kini tidak lagi. Sedangkan di kampung-kampung sukar untuk menemukan pokok durian belanda ini, apatah lagi di bandar-bandar. 

Durian belanda atau nama saintifiknya Annona muricata L  berasal dari hutan tropika Carribean Amerika Selatan (bukan dari Belanda tau!!). Kulitnya berduri lembut dan tidak berbau manakala isinya pula berwarna putih. Rasanya masam-masam manis dan boleh dimakan atau dibuat jus. Dari aspek pemakanan, buah ini tinggi kandungan karbohidrat, terutamanya fruktosa. Buah ini juga mengandungi sejumlah besar vitamin C, B1, dan B2.

 

Buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor atau kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus, berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik. 
Hasil penyelidikan membuktikan pohon dan buah durian belanda ini dapat menyerang sel kanser secara efektif dan semula jadi tanpa rasa mual, berat badan turun dan rambut gugur seperti yang terjadi pada terapi kemo serta melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan. 

Hasil uji kaji, didapati ekstrak (sari) buah ini berkesan memilih dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser seperti kanser usus besar, payu dara dan prostat. Selain itu, ekstrak buah durian belanda ini juga 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambat pertumbuhan sel kanser berbanding adriamycin dan kemoterapi. Ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan memusnahkan sel-sel jahat dan tidak membahayakan atau membunuh sel-sel yang  sihat seperti kemoterapi. 

Rupa-rupanya pokok dan buah durian belanda ni mengandungi banyak khasiat .. Jika ingin mengetahui lebih lanjut tentang khasiat durian belanda ni boleh tengok di sini dan di sini juga.

Lepas ni bolehlah tanam pokok durian belanda di belakang rumah ye.. Ibu tumpang tengok je sebab belakang rumah ibu takde tanah..hehe


2 ulasan:

  1. hidy x pernah makan durian belanda ni...huhu

    BalasPadam
  2. Miss Hidy..
    Akak memang suka durian belanda ni.. Masam-masam manis tp sekarang susah dah nak dapat

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA