Selasa, 20 Disember 2016

Syurga Isteri

السلام عليكم

Selamat Pagi.
Jadi seorang isteri, hal yg amat kritikal ialah suami. Kita - makhluk Allah yg sarat dengan emosi dan kadang terlalu menuruti kata hati, lalu memang satu hal yg menakutkan kalau ada kata² dan tindak tanduk kita yg melukai hati suami - sengaja atau tak sengaja.

Rasulullah ﷺ sebut dengan jelas tentang perangai orang perempuan - saat berdepan dengan satu saja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan suaminya yang lain. Perangai inilah yg paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allah.. betapa ngerinya! 

Jadi seorang isteri, banyak²lah meminta maaf drp suami. Mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka, tercerita tentang aibnya kpd sesiapa.

Allah ya Allah... rendahkan hati kita utk merayu kemaafan daripadanya. Jangan kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita lupa kelemahan kita. Jangan kita sibuk besar²kan kesilapannya tapi kita pandang kecil kesilapan kita.

Pandang muka suami kita. Siapa pun dia, itulah yg Allah dah pilihkan sebagai jodoh kita. Itulah lorong nikmat, itulah juga lorong ujian Allah buat kita. 

Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin utk tundukkan ego kita. Mungkin utk Allah beri pahala melalui sabar kita. Mungkin utk latih kita berdikari dan keluarkan potensi diri. Ada sebabnya. Pasti ada sebabnya! 

Minta Allah jaga rumah tangga kita. Kalau ada hal tentangnya yg kita tak suka, banyakkan berdoa kpd Allah. Kita tak boleh ubah suami kita tapi Allah boleh. Minta drp Allah. Jaga hubungan kita dgn Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

Masya-Allah.. indahnya kesudahan hidup seorang isteri andai dia mati dlm keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yg diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana² pintu yg disukainya. Indah sangat, kawan²! Tak teringin ke kita untuk mendapatkannya?

Hari ni, ayuh simpan niat utk jadi isteri yg lebih baik drp semalam. Simpan hasrat utk cuba dan kemudian cuba. Allah pandang usaha kita. Allah pasti beri ganjaran walau pun pada sekecil² usaha kita. إن شاء الله

Jadikanlah kami isteri yang menyejukkan hati suami kami ya Allah. آمِيْنُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْن

#cnpgroupwhatsapp


2 ulasan:

  1. Semoga kita mampu menjadi isteri yg solehah..

    BalasPadam
  2. amin moga terus istiqamah utk menjadi hamba yg solehah buat suami tercinta...insyaAllah!

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA