Isnin, 5 Disember 2016

Cantik dari Dapur: Petua Hilangkan Parut


Assalamualaikum. Selamat petang. 

Kesan parut terutamanya di bahagian wajah boleh menjejaskan penampilan seseorang dan membuatkan mereka berasa rendah diri dan kurang yakin untuk berdepan dengan orang ramai. 

Parut terbentuk melalui proses penyembuhan luka di bahagian kulit. Ini termasuklah parut jerawat, parut luka, parut pembedahan atau kesan kebakaran. 

Parut mengambil masa yang lama untuk hilang sepenuhnya malah ada juga parut yang akan terus kekal di bahagian kulit terutamanya parut yang bersaiz besar seperti parut pembedahan atau kebakaran.

Banyak petua tradisional yang boleh diamalkan untuk menghilangkan parut. Hari ini ibu ingin kongsikan petua menghilangkan parut dengan asam jawa. 

Mula² campurkan asam jawa dengan tepung ubi. Gaul campuran ini hingga sebati. Kemudian, campurkan sedikit air (agak² bahan tersrbut boleh disapu di kawasan parut). Sapukan di bahagian berparut setiap malam. Biarkan sampai esok pagi barulah dibersihkan.

Insya Allah, bekas parut akan semakin pudar dan hilang.

Ps: Lazimnya, penggunaan bahan semula jadi selamat untuk semua jenis kulit. Namun, jika berlaku alahan seperti gatal-gatal atau kulit kemerah-merahan akibat kulit yang terlalu sensitif, maka disarankan untuk menghentikan amalan petua ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA