Isnin, 26 Mei 2014

Ujian Memandu Angah dan Ude



Sudah 15 tahun ibu memandu. Bermakna, dah 15 tahun juga ibu ada lesen memandu. Jadi, cerita lulus ujian memandu ini bukanlah cerita pasal ibu. Ini cerita pasal dua orang anak dara ibu, Angah dan Ude.

Angah dan Ude tak dapat mengambil lesen memandu selepas SPM macam Along sebab kedua-duanya mengikuti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) sebaik habis peperiksaan SPM. Angah ke Kem PLKN Tasik Chini Resort dan Ude ke Kem PLKN Gambang. Sebaik-baik tamat PLKN, mereka dah menyambung pelajaran semula. 

Cuti semester kali ini Angah dan Ude cuti serentak. Jadi, kedua-duanya kami hantar ke kelas memandu dan terus ambil ujian memandu. Alhamdulillah, pemilik sekolah memandu adalah kenalan lama ibu. Jadi, dia yang datang ke rumah mengambil dan menghantar Angah dan Ude. Maklumlah, yang bercuti Angah dan Ude, ibu dan ayah tetap ke sekolah macam biasa.

Pagi tadi Angah dan Ude dah pun mengambil ujian memandu. Ibu tengok Ude ok je tapi Angah macam risau je. Beberapa hari sebelum ini Angah ada beri gambaran seolah-oleh dia belum yakin untuk mengambil ujian memandu. Ibu dan ayah cuba yakinkan Angah yang dia boleh lulus.

Masa di sekolah pagi tadi bukan main risau lagi ibu. Nak call diorang berdua bimbang tengah test. Jadi, tunggu sampai tengah hari baru ibu call. Tak angkat la pulak. Tamat je waktu persekolahan ibu terus balik. Tak sempat rehat-rehat melepaskan lelah macam biasa. 

Angah dan Ude dah ada di rumah masa ibu sampai. Alhamdulillah, kedua-duanya lulus. Lega hati ibu. Tak perlu nak fikir-fikir pasal hal ni lagi. Bagi ibu, lesen memandu sangat penting. 

Ps: Tertunai sudah janji ibu dan ayah..




1 ulasan:

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA