Jumaat, 4 Julai 2014

Belajar dari Pengalaman


Pengalaman ialah universiti terbaik dunia. Begitulah bunyi pepatah yang kerap kita dengari. Tentu ramai yang bersetuju dengan kata-kata ini. Sememangnya pengalaman mengajar kita untuk menjadi lebih baik. Pengalaman mengajar kita untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama. Pengalaman juga mendidik kita untuk bersikap berhati² dan berwaspada. Sebagai mukmin, kita juga sering diingatkan agar sentiasa mengutip pengajaran di sepanjang selusur kehidupan kita ini. Lesson learnt itu mungkin dlm bentuk sejarah kehidupan peribadi, mungkin juga dari sejarah kehidupan orang lain.

Belajar dari Pengalaman Sendiri
Sebagai manusia biasa, tiada sesiapa yang dapat lari daripada melakukan kesalahan. Namun, sebagai mukmin yang beriman kita akan berusaha menjauhi perbuatan buruk yang merosakkan. Jika pernah terjerumus sekalipun, kita dianjurkan agar segera bertaubat dan kembali ke pangkal jalan. 

Daripada pengalaman itu, kita akan lebih berhati-hati agar tidak terjerumus buat kali yang kedua. Pengalaman juga mengubah kita yang dahulu menjadi kita hari ini. Maka Syukurlah dengan ujian, pasrah dengan cabaran dan redhalah dengan halangan.

Belajar dari Pengalaman Orang Lain
Kita juga dianjurkan agar belajar daripada pengalaman orang lain. Dalam Al-Quran, Allah mengisahkan tentang manusia yang ingkar dan derhaka. Semua kisah hidup mereka berakhir dengan nista. Sudah pasti tujuannya agar menjadi pengajaran buat kita agar tidak melakukan kesalahan yang sama. 

Justeru, kita hendaklah selalu memerhati dan mengambil ibrah daripada kejadian² yang menimpa orang lain, baik orang terdahulu, mahupun orang sekarang. 

Wallahu a’lam..

Lesson





7 ulasan:

  1. Pengalaman tu penting untuk kite sedar dan mnjadi lebih dewasa

    BalasPadam
  2. setuju..sebab pengalaman orang xsama...pokok pangkalnya setiap pengalaman mematangkan pendirian dan decision making kita

    BalasPadam
  3. Setuju IBU, belajar melalui pengalaman adalah guru sebenar kehidupan..

    BalasPadam
  4. pengalaman adalah pelajaran buat kita..buang y keruh,ambil y jernih

    BalasPadam
  5. Belajar dan terus belajar..

    BalasPadam
  6. pengalaman lebih mengajar kita untuk menjadi insan.. tak penting dari siapa kita belajar pengalaman tersbut kan ibu..:)

    BalasPadam
  7. betul tuh kak...pengalaman tuh merupakan guru terbaik utk kita spya kita boleh jadikan pengajaran

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA