Khamis, 22 Mei 2014

Mendidik Anak Cara Saidina Umar



Anak-anak merupakan anugerah dari Allah S.W.T yang cukup bernilai kepada ibu bapa. Mereka juga merupakan amanah daripada Allah untuk dijaga dan dipelihara dengan  sempurna bagi memastikan keselamatan di dunia dan akhirat. Marilah kita renung sejenak sikap kita terhadap amanah Allah ini. Adakah kita telah menunaikan amanah tersebut sebaik-baiknya?

Sesungguhnya, anak-anak yang soleh bakal menjadi penyejuk mata dan penawar hati. Mereka bukan sahaja dapat membantu kita sewaktu di dunia bahkan diharap dapat membantu kita hingga ke alam akhirat. 

Sabda Rasulullah s.a.w, maksudnya: 
“Apabila telah mati seorang anak Adam, maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara, iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kepadanya.”
Cara mendidik anak-anak perlulah diberi perhatian oleh ibu bapa kerana tanggungjawab ini bukanlah mudah terutama dalam dunia yang serba mencabar seperti sekarang. 

Berikut dikongsikan cara Saidina Umar mendidik anak yang boleh kita amalkan dalam usaha melahirkan "insan Rabbani" yang beriman, bertakwa dan beramal soleh. 

Anak berusia 7 tahun ke bawah 
Anggap mereka seperti BUNGA yang sentiasa dibelai, dimanja dan disayangi walaupun mereka melakukan kesalahan. Anggap sahaja kesalahan yang dilakukan itu kerana mereka belum faham apa-apa. 

Anak berusia 8 hingga 14 tahun 
Jadikan mereka sebagai HAMBA iaitu mengarahkan mereka untuk melakukan kerja-kerja seharian tanpa disuruh. Tujuannya agar anak tersebut pandai berdikari.

Anak berusia 15 hingga 21 tahun 
Anggaplah mereka sebagai MUSUH. Jangan mudah percaya apa yang mereka cakapkan. Selidiki dahulu apa yang mereka tuturkan. Ibu bapa harus selidik dahulu dan memerhati anak dengan teliti kerana anak-anak zaman sekarang mudah terdedah dengan pelbagai cabaran. 

Anak berusia 22 tahun ke atas 
Jadikan mereka SABAHAT. Selalulah bercakap serta berkongsi pandangan dan menerima pandangan mereka selagi tidak salah dari segi agama. Tujuannya agar anak-anak dekat dengan ibu bapa melebihi kawan-kawannya dan tidak takut untuk menceritakan masalah yang mereka hadapi.

Lakukanlah yang terbaik untuk anak-anak kita. Jadikan mereka sangat berharga lebih daripada harta kekayaan dan pekerjaan yang selama ini banyak menghabiskan waktu kita. 



7 ulasan:

  1. terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

    BalasPadam
  2. terima kasih atas perkongsian yang bermanafaat ini

    BalasPadam
  3. betul lah kak mie, ank2 diusia remaja perlu dijadikan rakan karib krn masa nilah mrk mkin rapat dgn kita.

    BalasPadam
  4. Tq sebab share, sangat2 bermanfaat untuk saya :)

    anyway you have a great blog, do you mind visit mine ? awksweetgitu.blogspot.com :)

    BalasPadam
  5. info yang sangat bermanfaat

    BalasPadam
  6. Perkongsian bermanfaat

    BalasPadam
  7. Salam Mie...lamanya menyepi diri.
    Terima kasih perkongsian ini, bermafaat insyaAllah untuk semua.

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA