Sabtu, 9 Februari 2013

Masalah "Untrusted Connection"

Sejak malam tadi ibu menghadapi masalah untuk log masuk ke blog ini. Bukan itu sahaja, ibu juga tidak dapat publish komen di blog rakan-rakan. Setiap kali tekan butang publish akan keluarlah mesej “This Connection is Untrusted”.

 
Nak kata ada serangan virus, setelah ibu check, ok je. Cuba juga cari penyelesaian di beberapa buah laman web. Kebanyakannya mengesyorkan supaya klik “I Understand the Risks” - “Get Certificate” - “Confirm Security Exception”. Dah cuba namun tetap tak berjaya. Akhirnya tutup komputer dan zzzzzzzzzz.

Pagi tadi masalah sama tetap berlaku. Tak boleh publish entri baru sebab tak boleh log in ke blog. Hanya boleh baca komen rakan-rakan. Nak balas komen tak boleh, begitu juga komen di blog rakan-rakan. Setiap kali nak publish komen akan keluarlah ayat-ayat cinta “This Connection is Untrusted”. Jenguk ke sidebar, widget Google+ Follower pulak tak muncul-muncul. Cuba pula ke laman Google+, semuanya kosong.. kosong.. kosong.. Hati mulalah rasa sebal semacam.

Sambil menyediakan sarapan, sempat buka beberapa laman web untuk mencari penyelesaian. Akhirnya dapat tahu bahawa salah satu punca kepada masalah ini adalah tetapan waktu yang tidak tepat di komputer yang kita gunakan. Jadi, terus ibu betulkan tarikh dan masa di komputer. Yeah, berjaya juga akhirnya! 

Lepas ni bolehlah balas kunjungan dan komen rakan-rakan. Widget Google+ Follower di sidebar pun dah muncul kembali. Begitu juga dengan laman Google+. Alhamdulillah…


9 ulasan:

  1. oh, pasal masa kat komputer leh effect mcm tu ke?
    info baru nih...tq ibu!
    slmt mengupdate blog :)

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah.. Kalau kena pada saya panik juga.. syukurlah dah boleh macam biasa.. Tapi pelik lar nape tiba2 boleh jadi macam tu ek?

    BalasPadam
  3. ohh Alhamdulillah. kalo sy konpom panic hehe.

    terjah sini juga: http://nurfaezahabdullah1712.blogspot.com/

    BalasPadam
  4. komputer pun leh effect ni semua erk ibu..baru tau

    BalasPadam
  5. oooh hehehe suspen je membaca entry ni...rupanya2 time tak adjust...pernah kena jugak camni dulu....:D

    BalasPadam
  6. alhamdulillah.. masalah dapat diselesaikan....
    sebab masa tak betul, habis semua effect ye, ibu...

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah...kalau yah agaknya terus buntu kalau jadi macam tu....

    BalasPadam
  8. teruk betul kesan dari masalah masa ya... nasib kak salmi dapat selesaikan dengan segera....

    BalasPadam
  9. oo tetapan masa pn ada efek ek ? huhu nasib ibu bijak menangani masalah, hehe yelah kdg gadget2 ni kt kena try n error gak kan :)

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA