Sabtu, 28 Jun 2014

Ramai Pengajar, Sedikit Pendidik

Tajuk entri kali ini merupakan bab pertama buku Beduk Diketuk tulisan Ustaz Pahrol Mohd Juoi. Dah lebih setahun buku ini terperap dalam lemari. Alhamdulillah akhirnya diberi kesempatan untuk membacanya hari ini. Membaca sambil menemani encik suami yang sedang memandu. Baru habis bab pertama.

Bab ini menarik perhatian ibu kerana berkait langsung dengan tugas ibu sebagai guru. Antara petikan dari bab ini yang ingin ibu kongsikan ialah "Dengan akal kita mengetahui sesuatu... tetapi hanya dengan hati kita menyedarinya." 

Maksudnya?

Jika diperhatikan dalam masyarakat kita kini, ramai orang yang pengetahuan agamanya tinggi melangit namun tetap melakukan kesalahan. Semua ini berpunca daripada ilmu yang ada di minda tidak dipindahkan ke hati. Oleh itu, para guru tidak seharusnya sekadar mengajar tetapi hendaklah turut mendidik.

Berbezakah mengajar dan mendidik? 

Menurut penulis, mengajar adalah memberitahu, memahamkan dan menyampaikan, manakala mendidik adalah mengajak, mendorong, membimbing dan memantau.

Misalnya, jika guru hanya mengajar tentang sah, batal, rukun dan syarat sembahyang, maka pelajar akan tahu sembahyang. Sebaliknya, jika guru mendidik pelajar dengan mengajak mereka sembahyang bersama² dengan guru menjadi role model, pelajar yang malas diberi dorongan dan kesalahan mereka diperbetulkan, maka pelajar akan mahu sembahyang... bukan sekadar tahu sembahyang.

Menurut penulis, pendidik adalah golongan yang paling dekat dengan tugas para Rasul kerana mereka mendidik modal yang paling berharga - modal insan. Justeru, golongan pendidik diingatkan agar memandang tinggi profesion mereka biarpun ramai yang menilai dari sudut gaji dan ganjaran semata-mata. 

Pesan beliau lagi...





6 ulasan:

  1. Tinggi sungguh jasa guru. Jasa rasul tidak ternilai.

    BalasPadam
  2. mendidik itu bermula dari rumah ...

    BalasPadam
  3. Selamat menyambut Ramadhan..

    BalasPadam
  4. Balasan
    1. Quote dalam kotak -> sangat menyentuh jiwa:(
      http://drshikinzainal.blogspot.com

      Padam
  5. benar berbeza antara mengajar dan mendidik.

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA