Rabu, 5 Disember 2012

Solat Dhuha, Doa dan Cara Melaksanakannya


Rezeki yang melimpah-ruah, halal dan berkat adalah dambaan setiap insan. Namun untuk menjadikannya kenyataan bukanlah sesuatu yang mudah. Ini kerana kekayaan yang bertimbun dan kedudukan yang tinggi tidak menjamin keberkatan hidup yang hakiki.

Sering kita lihat orang yang rezekinya melimpah-ruah membelanjakan kekayaan mereka ke jalan sesat dan mengingkari perintah Allah sedangkan kita selalu diingatkan serta dinasihatkan oleh Allah supaya makan rezeki yang baik dan jangan sesekali mengikut jejak syaitan.

Rezeki yang halal dan berkat bukan sahaja dapat membawa manusia menuju ketenteraman hati, malah dapat membawa kemuliaan di sisi Allah. Insya-Allah, kita dapat mencapainya dengan mengerjakan solat Dhuha. 

Solat Dhuha adalah solat yang berkait rapat dengan rezeki sama ada dipermudahkan rezeki, rezeki diberkati, kemanfaatan rezeki dan pahala yang tinggi nilainya. Manakala di akhirat pula, Allah menyediakan pintu khusus baginya memasuki syurga.


Ruang Waktu dan Waktu Afdal 

Sesuai dengan namanya Dhuha yang bermaksud pagi, jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fekah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing iaitu kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7:30 pagi hingga 1:00 tengah hari.

Waktu afdalnya adalah ketika sinar matahari kian panas. Berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam, Rasulullah s.a.w. menjelaskan: 
“Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” 
Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10:00 pagi hingga 1:00 tengah hari (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

Cara Perlaksanaan
Secara asas dan mudahnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, solat sunat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim)
Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik. Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu. Apa yang penting, solat tersebut diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya. Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut.

Jumlah rakaat solat Dhuha adalah 2, 4, 8 atau 12 rakaat. Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam.
 
Niat Solat Dhuha adalah seperti di bawah:



Kemudian, setelah selesai solat Dhuha maka bacalah doa ini:
Maksud doa:
“Ya Allah bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu , keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu". "Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh”

Nota
  
Kepada orang yang tidak menghafal surah-surah yang disarankan iaitu surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua, boleh dibaca apa-apa surah. Yang penting niat kita adalah ikhlas untuk Allah SWT.

Berkenaan doa pula, boleh baca  mana-mana doa yang berkaitan tetapi lebih afdal baca doa solat Dhuha yang khusus. Doa itu sememangnya cukup baik dan sempurna untuk memohon keberkatan rezeki dari Ilahi.


Dalam satu riwayat Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih di lautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi) 
Kredit:
1.  http://www.alhikmahsj.com
2.  http://nursyirah.wordpress.com

199 ulasan:

  1. Alhamdulilah,

    Mmg berkat....jika diamalkan..
    ALLAH MAHA PEMURAH ;-)

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum ibu, terima kasih berkongsi ilmu..

    BalasPadam
  3. Nice sharing akak..sungguh bermanfaat..

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum, Pn minta dihalalkan ilmu untuk dikongsi dalam facebook.

    BalasPadam
  5. azlina mohd ali21 Mac, 2013

    Salam kak, Tkasih atas ilmu, mohon dkongsi d fb..

    BalasPadam
  6. as salam.. jika kita tak berape pandai , boleh tak doa selepas selesai solat tu kita baca yg rumi??

    BalasPadam
    Balasan
    1. bace rumi pon bole..semua bahasa d dunia ni Allah yg cipta..sya pon bce rumi je..yg pntg niat kite..in shaa allah ;)

      Padam
    2. wsalam bole je doa bhasa rumi sbb bhsa kt dunia ni pon Allah yg cipta..yg pntg niat kite..in sha allah

      Padam
    3. saya juga baca rumi..bila baca rumi kita lebih faham maksud..sekalgus terasa benar2 rendah diri memohon pertolongan dari Allah..

      Padam
    4. Seeloknye jawi r ork

      Padam
    5. Tidak kisah kita baca doa 2 dlm bahasa arab @ melayu..yg penting kte paham dan hayati ape yg kte mohon...

      Padam
    6. Tanpa Nama14 April, 2014

      Terime kasih ibu

      Padam
  7. Tanpa Nama26 Mac, 2013

    Salam..., akan diusahakan sedaya upaya dengan izinNya jua.

    Jazakallahu Khairan Kathiran...

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama30 Mac, 2013

    Alhamdulillah..sesungguhnya Allah telah memberikan taufik dah hidayahnya.

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama04 April, 2013

    Halal ye kak..

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama21 April, 2013

    Terima kasih ilmu nye ye kak

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama23 April, 2013

    Mohon share..

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama23 April, 2013

    sy suka dan nak berkongsi dgn kwn2 di fb.terima kasih ya ibu

    BalasPadam
  13. Tanpa Nama25 April, 2013

    TQVM for share

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama28 April, 2013

    Terima kasih

    BalasPadam
  15. Tanpa Nama01 Mei, 2013

    Terima kasih

    BalasPadam
  16. Assalam....thanks...sy copy ni...trima ksh daun keladi.

    BalasPadam
  17. Assalam,sy copy ni....thanks..

    BalasPadam
  18. Tanpa Nama09 Mei, 2013

    terima kasih kerana berkongsi ilmu.

    BalasPadam
  19. Trma kasih sharing. Info yg sgt bguna krna ada kalanya kita mmg leka akn kekayaan duniawi. Mudah2an Allah perkenankan doa kita.

    BalasPadam
  20. Terima kasih ye sharing. Mmg diakui kekadang manusia leka dan alpa dgn kekayaan duniawi. Mdh2an Allah perkenankan doa kita. Amin.

    BalasPadam
  21. Trma kasih sharing. Info yg sgt bguna krna ada kalanya kita mmg leka akn kekayaan duniawi. Mudah2an Allah perkenankan doa kita.

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama13 Mei, 2013

    salam...tx atas pkongsian ilmu Allah ini..mintak halal ye kak..sy dwld doanye..

    BalasPadam
  23. asnor737414 Mei, 2013

    Alhamdulillah...insya allah akan dimakbul dengan niat yg ikhlas

    BalasPadam
  24. asnor737414 Mei, 2013

    terima kasih for sharing

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama14 Mei, 2013

    sharing is caring...t.ksh

    BalasPadam
  26. Tanpa Nama16 Mei, 2013

    Alhamdulillah.... ilmu yg bermunafaat :)

    BalasPadam
  27. Terima Kasih.Cik Melur akan cuba istiqamah amalkan solat Dhuha InsyaAllah....Mohon halal ya puan.

    BalasPadam
  28. Terima kasih atas info.

    BalasPadam
  29. Terima kasih atas info.

    BalasPadam
  30. Tanpa Nama30 Mei, 2013

    alhamdulillah, semoga kita sentiasa di beri peluang n kekuatan utk menunaikan solat sunat dhuha ini, moga kita sama2 mendapat barakah dari Allah SWT. terima kasih diatas perkongsian, mohon share.TQ

    BalasPadam
  31. Tanpa Nama31 Mei, 2013

    Mohon kebenaran akak untuk ambil ilmu ini untuk rujukan saya ye.

    BalasPadam
  32. Tanpa Nama06 Jun, 2013

    terima kasih..sangat membantu..

    BalasPadam
  33. Buat yg tak hafal doa tu bolehlah search kat youtube doa tu...ada dlm bntuk lagu..best sgt ! Confem automatik hafal...trylah ye ! :)

    By the way feel free to visit my blog..maybe there's something useful you can can get there..Terima kasih tuan blog.:)

    http://deyawanny.blogspot.com

    BalasPadam
  34. Tanpa Nama09 Jun, 2013

    Halalkan segala ilmu ini ye, mohon utk di amalkan... In Shaa Allah... Semoga kita semua memperolehi keberkatan serta kasih saying Allah... In Shaa Allah.....

    BalasPadam
  35. Tanpa Nama10 Jun, 2013

    TERIMA KASIH.

    BalasPadam
  36. Tanpa Nama11 Jun, 2013

    terima kasih...Insyallah akan diamalkan...

    BalasPadam
  37. Tanpa Nama14 Jun, 2013

    Di minta halal ibu ya..

    BalasPadam
  38. Alhamdulillah.. Mari amal bersama..

    BalasPadam
  39. Tanpa Nama14 Jun, 2013

    alhamdulillah semoga bermanfaat utk kita semua.. amiiinn

    BalasPadam
  40. Tanpa Nama21 Jun, 2013

    Alhmdulillah.....

    BalasPadam
  41. Semoga akk diberkati Allah diatas perkongsian ilmu yg bermanfaat.. terima kasih..

    BalasPadam
  42. Semoga akakk diberkati Allah diatas perkongsian ilmu yg bermanfaat.. terima kasih..

    BalasPadam
  43. Semoga akk diberkati Allah diatas perkongsian ilmu yg bermanfaat.. terima kasih..

    BalasPadam
  44. Assalamualaikum bu... halalkn ya bu walaupun tidak mengenalimu..

    BalasPadam
  45. Ir. Hazery27 Jun, 2013

    alhamdulillah..syukran...

    BalasPadam
  46. Terima kasih...insya Allah perlu diamalkan selalu...baru la rezeki senang nak masuk..

    BalasPadam
  47. Norsida bt Razalli 30 Jun 201330 Jun, 2013

    Terima kasih di atas perkongsian ilmu yang bermanfaat.semoga
    idup kita sentiasa diberkati oleh Allah yang maha pengasih lagi maha penyanyang

    BalasPadam
  48. Tanpa Nama09 Julai, 2013

    Sy tlh Baca byk manfaat terutama sempena Ramadan al Mubarak ini.amin

    BalasPadam
  49. assalamualaikum ibu, nak tanya. kalau kita solat dhuha,lepas baca surah alfatihah tu, diiringi dengan apa apa surah pon boleh ke tidak? selain daripada surah addhuha dan asy-syams

    BalasPadam
  50. ~Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ilmu ini...~

    BalasPadam
  51. alim shudin11 Julai, 2013

    Alhamdulillah dapat ilmu dr puan.halalkan ya semoga pn mendapat keberkatan dr Allah amin

    BalasPadam
  52. Tanpa Nama11 Julai, 2013

    Terima kaseh bkongsi ilmu.

    BalasPadam
  53. Tanpa Nama12 Julai, 2013

    Salam..selamat berpuasa dan mohon halalkan segala ilmu ini utk di amalkan... In Shaa Allah...

    BalasPadam
  54. thanks for the info :) inshaAllah nk try amalkan lah.. lagi2 bulan puasa ni

    BalasPadam
  55. Tanpa Nama15 Julai, 2013

    Trima kasih kak.ilmu yg sgt berguna.insyaallah akn diamalkn.nk tanya doa tu klau bc dlm sujud boleh ke?.rumi la tp dlm hati je.mohon share.

    BalasPadam
  56. Alhamdulilah...yani baru jer amalkan dhuha nih. InShaaAllah, moga konsisten

    BalasPadam
  57. thanks for info. mohon share ye.

    BalasPadam
  58. terima kasih..semua Allah membalas untuk ilmu ni

    BalasPadam
  59. Tanpa Nama17 Julai, 2013

    terima kasih.. mohon copy.

    BalasPadam
  60. Tanpa Nama17 Julai, 2013

    Terima Kasih 4 info...Alhamdulillah...semoga di perkenankan di bulan Ramadhan yg mulia ini...amin

    BalasPadam
  61. Tanpa Nama18 Julai, 2013

    Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

    BalasPadam
  62. thanks for the info..semoga penulis diberkati Allah :)

    BalasPadam
  63. Tanpa Nama19 Julai, 2013

    Salam. Mohon halalkan segala ilmu ini utk di amalkan.

    BalasPadam
  64. Salam n slamat berpuasa. Mohon dhalalkn utk damalkn

    BalasPadam
  65. Tanpa Nama19 Julai, 2013

    Terima kasih atas info

    BalasPadam
  66. Untuk hafaz doa ni dengar di ikim.fm dlm pukul 8.15 slps berita pagi. Ada nasyid doa dhuha...nasyid oleh kump. UNIC.

    BalasPadam
  67. Sharing is Caring... Terima kasih

    BalasPadam
  68. Tanpa Nama25 Julai, 2013

    sukron atas ilmu semoga berguna aminn

    BalasPadam
  69. Tanpa Nama26 Julai, 2013

    T.KASIH ATAS PERKONGSIAN. MOHON UNTUK COPY & PASTE UNTUK KEGUNAAN & HAFAZAN.

    JAZAKALLAH.

    BalasPadam
  70. Tanpa Nama28 Julai, 2013

    Terimkasih..kerana mempermudahkn lg..insyaallah ia akan mnjadi amalan sunat harian sy dn kita semua

    BalasPadam
  71. ~Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ilmu ini...~

    BalasPadam
  72. Terimakasih atas sharingnya, kami muslim indonesia menyampaikan salam pada saudara2 muslim di malaysia.

    BalasPadam
  73. Terimakasih atas sharingnya, sungguh islam begitu indah,,,titip salam pada semua saudara2 muslim di malaysia dari Indonesia.

    BalasPadam
  74. Tanpa Nama05 Ogos, 2013

    Terim kasih ibu diatas perkongsian ilmu bermanafaat ini.

    BalasPadam
  75. Tanpa Nama05 Ogos, 2013

    Terima kasih di ata perkongsian ilmu ini...semoga Allah memberkati usaha ibu.

    BalasPadam
  76. terima kasih.. mohon copy

    BalasPadam
  77. Alhamdulillah n terima kasih puan

    BalasPadam
  78. Alhamdulillah dan terima kasih puan

    BalasPadam
  79. terima kasih...semoga amalan ini diterima dan diberkati Allah.

    BalasPadam
  80. izin mengamalkan ummi...

    BalasPadam
  81. mohon izin... ngamalkannya ummi...

    BalasPadam
  82. Tanpa Nama19 Ogos, 2013

    Terima kasih kak...infomasi yang sangat2 berguna..mohon copy

    BalasPadam
  83. Tanpa Nama20 Ogos, 2013

    bagus,ok boh

    BalasPadam
  84. Tanpa Nama24 Ogos, 2013

    TQ. Mintak izin copy ye..

    BalasPadam
  85. Terima kasih...mohon halalkan ilmu yang penuh manfaat ini....

    BalasPadam
  86. Terima kasih...mohon halal kan ilmu yg penuh manfaat ini...

    BalasPadam
  87. Tanpa Nama25 Ogos, 2013

    Lg jelas info ini...terima kasih kak

    BalasPadam
  88. Tanpa Nama29 Ogos, 2013

    Terima kasih ibu.... Insyallah.. masih dlm pembelajaran... Doa Dhuha hafal pun sbb lagu kump. nasyid Unic - Doa Dhuha.. hehehe.. tp tak buat2 solat nya.. bak kata kakak kt ofis sya.. hhehehe..

    BalasPadam
  89. Tanpa Nama30 Ogos, 2013

    Tq.. kerna infomation yg menyedarkan sy..

    BalasPadam
  90. sy copy yer..malu pulak anak yg 5 tahun tu ajak bc sekali tp ibunya x hafal sgt.

    BalasPadam
  91. alhamdulillah.. semoga ilmu yang dikongsi diberkati..

    BalasPadam
  92. salam.. mohon print.halalkan ibu

    BalasPadam
  93. Semoga allah berkati ibu... thanks tha info

    BalasPadam
  94. Trm ksh kak sngt berguna utk saya yg baru belajar nk buat.trm ksh ya kak.

    BalasPadam
  95. tq Allah SWT

    BalasPadam
  96. as slm ibu.. mintak izin copy utk kegunaan peribadi..

    BalasPadam
  97. Alhamdulillah.

    BalasPadam
  98. terima kasih atas info...

    BalasPadam
  99. assalamualaikum, trimakasih untuk informasi bermnfaat ini, mohon d kongsi.

    BalasPadam
  100. Terima kasih atas panduan yang diberi =) semoga saudari murah rezeki..

    BalasPadam
  101. assalamualaikum pn, terima kasih berkongsi ilmu ini, minta izin untuk share di blog saya . Semoga Allah murahkan rezeki, terima kasih

    BalasPadam
  102. terima ksaih di atas ilmu yg diberikan, sama-samalah kita beramal, semoga kita sama-sama mendapat manfaatnya di dunia dan akhiat.amin

    BalasPadam
  103. Thanks for info :)
    mmg mencari2 cara dan doa yg afdal utk solat dhuha

    Thanks for sharing

    BalasPadam
  104. tarimo kasih uni. alah babagi ilmu nan baguno

    BalasPadam
  105. Terima kasih ibu utk perkongsian ilmu sebegini.. Ilmu yg baek wajib di sampaikan

    BalasPadam
  106. Alhamdulillah time kasih ibu info yg sgt bermanfaat saya share dgn kwn2.

    BalasPadam
  107. Alhamdulillah.time kasih ibu atas perkongsian ilmu yg sgt bermanfaat.insyaallah saya akan amalkannya.semoga kita semua mendpt keberkatan allah.amin....

    BalasPadam
  108. Alhamdulillah time kasih ibu info yg sgt bermanfaat saya share dgn kwn2.

    BalasPadam
  109. terima kasih semoga Allah beri keberkatan kepada mu..

    BalasPadam
  110. maklumat yang berguna...sama sama amalkan

    BalasPadam
  111. Nurul Shahida My08 November, 2013

    Trima kasih ibu di atas perkongsian ilmu. Mintak halal ya.... ;)

    BalasPadam
  112. minta izin share di blog saya

    BalasPadam
  113. TERIMA KASIH DAN HALALKAN YA

    BalasPadam
  114. Terima kasih ibu..mohon share

    BalasPadam
  115. Alhamdulillah.... dan terima kasih sangat2 share maklumat utk org2 yg baru nk mulakan.....saya pun dh mulakan jd amalan setiap hari ...semoga Allah membalas jasa mu kak.....

    BalasPadam
  116. Assalamu'alaikum Puan,

    Terima kasih kerana berkongsi ilmu.
    Jazakallahu Khairan Kathiran.

    Wassalam.
    Amir Hamzah.

    BalasPadam
  117. Terima kasih atas perkongsian..minta halal ilmu dititipkan..

    BalasPadam
  118. Salam saya minta share di FB ya :)

    BalasPadam
  119. Norijan Suramin24 November, 2013

    Ruangan ilmu yg sangat bermunafaat.

    BalasPadam
  120. terima kasih...alhamdulillah...mdh2an mdtgkan kebaikan perkongsian ini

    BalasPadam
  121. Assalamualaikum ibu..trima kasih..in Sya Allah ilmu yg bmanfaat buat sy..smga Allah rahmati hidup ibu skluarga

    BalasPadam
  122. terima kasih atas maklumat...boleh dijadikan panduan...Alhamdulillah

    BalasPadam
  123. Assalamualaikum. Alhamdulillah tq for sharing. Semoga kita diberkati.

    BalasPadam
  124. Mohon diambil sebahagian keratan untuk perkongsian. Terima kasih :)

    BalasPadam
  125. salam...tima kasih...bagus utk sy & semua...

    BalasPadam
  126. Assalamualaikum kak, sy ingin mengambil info atau maklumat ini sbg rujukan... harap diizinkan... sy berpendapat ianya amat berguna untuk sy yg masih baru ingin melaksanakannya... terima kasih.

    BalasPadam
  127. time ksih kak sbb memberi sye mcm mne nx solat sunat dhuha..

    BalasPadam
  128. Terima kasih atas perkongsian ini. Semoga hidup anda di berkati, kaya, & berjaya dunia akhirat.
    -azril-

    BalasPadam
  129. saya copy..thanks

    BalasPadam
  130. Terima kasih ye kak..saya copy ke fon senang nak hafal.

    BalasPadam
  131. terima kasih kerana memberi info...info ini sangat berguna kepada orang yang baru nak belajar

    BalasPadam
  132. terima ksih yaa...ibu..kerana sudi berkongsi ilmu kepada kami yang serba kekurangan nii...hanya Allah S.W.T sahaja yg dapat membalas jasa ibu.....

    BalasPadam
  133. Alhamdulillah... mohon share info ini..

    BalasPadam
  134. Terima kasih atas perkongsian. memang betul, istiqamah Dhuha in sha allah rezeki bertambah..dlm pelbagai bentuk. amin.

    mamadasuki.blogspot.com

    BalasPadam
  135. terima kasih,, perkongsian yang menarik

    BalasPadam
  136. Halalkan unt perkongsian

    BalasPadam
  137. Salam... Mohon halalkan ilmuyg telah di kongsikan. Terima kasih

    BalasPadam
  138. terima kasih..ilmu yang bermanfaat

    BalasPadam
  139. terima kasih utk ilmu nya...
    kat blog ni x di sertakan vidio ker?

    BalasPadam
  140. alhamdulillah,,ilmu yg sgt brguna utk kta smua,,terima kasih ibu,,atas perkongsian ilmu,

    BalasPadam
  141. MINTA IZIN UTK COPY BUAT RUJUKAN KELUARGA SAY. TERIMA KASIH

    BalasPadam
  142. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  143. Salam...minta izin nak gunakannya Ibu...Tqvm

    BalasPadam
  144. Perkongsian yang amat bermanfaat...Mohon share ye.. Jazakallahu Khairan Kathiran..

    BalasPadam
  145. Mohon printscreen doa tersebut ibu ��

    BalasPadam
  146. Minta izin share yer t.kasih

    BalasPadam
  147. terima kasih mohon terima untuk diamalkan

    BalasPadam
  148. Tanpa Nama07 Mac, 2014

    Tq..inysaallah sy cuba amalkn

    BalasPadam
  149. Tanpa Nama10 Mac, 2014

    Terima kasih, atas panduan ini.

    BalasPadam
  150. Tanpa Nama13 Mac, 2014

    Trima ksih krana kongsi ilmu..mnt d halalkan..stiap ilmu yg d bri.

    BalasPadam
  151. salam... saya minta dihalalkan ilmu ini ibu.. terima kasih banyak2...

    BalasPadam
  152. Tanpa Nama31 Mac, 2014

    Terima kasih..mohon halalkan ilmu yg dikongsi

    BalasPadam
  153. minta izin utk cetak n edit untuk tujuan paparan umum

    BalasPadam
  154. Terima kasih, atas panduan ini.

    BalasPadam
  155. Tanpa Nama02 April, 2014

    Alhamdulillah.. TQ ibu atas perkongsian ilmu, minta halalkan. Sy nk copy n share ngan kwn2

    BalasPadam
  156. Tanpa Nama02 April, 2014

    kalau baca al fatihah sahaja tidak baca surah lain pun tak mengapa kan?

    BalasPadam
  157. Time kasih.. Sgt mudah nk faham dgn ulasan mcm ni

    BalasPadam
  158. Mohon dihalalkan ilmunya..tq

    BalasPadam
  159. Tanpa Nama08 April, 2014

    Terima kasih. mohon untul diprint.

    BalasPadam
  160. warisansihatceria@blogspot09 April, 2014

    terima kasih atas perkongsian ibu.. semoga allah merahmatimu

    BalasPadam
  161. tq perkongsian yg berguna..moga dirahmati

    BalasPadam
  162. tk... perkongsiaan yg sgt bermanfaat.. semoga dirahmati

    BalasPadam
  163. Kita sedaya upaya berusaha menunaikanya..insha Allah tabararakAllah

    BalasPadam
  164. Tanpa Nama19 April, 2014

    Assalamualaikum Admin Ibu Berbicara, mohon copy dan print untuk kegunaan saya dan keluarga saya.

    BalasPadam
  165. thank so much coz sharing this info :)

    BalasPadam
  166. Minta izin untuk dishare dalam blog saya

    http://hargasetkesuburanampang.blogspot.com.

    Terima kasih :)

    BalasPadam
  167. Alhamdullilah... terima kasih sooop much atas perkongsian ini. Moga puan sekeluarga dirahmati Allah s.w.t

    BalasPadam
  168. Tanpa Nama13 Mei, 2014

    Tq sgt2..

    BalasPadam
  169. Tanpa Nama18 Mei, 2014

    Terima kasih, sangat membantu.

    BalasPadam
  170. Tanpa Nama24 Mei, 2014

    Terlma kasih. Sangat membantu.

    BalasPadam
  171. sainal saiman26 Mei, 2014

    Terima kasih atas info yang amat berguna ini. Semoga dipermudahkan untuk mengamalkannya.

    BalasPadam
  172. Tanpa Nama15 Jun, 2014

    tq 4ur info

    BalasPadam
  173. Alhamdulillah... tq. ;)

    BalasPadam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2014 © IBU BERBICARA