Rabu, 5 Disember 2012

Solat Dhuha, Doa dan Cara Melaksanakannya


Rezeki yang melimpah-ruah, halal dan berkat adalah dambaan setiap insan. Namun untuk menjadikannya kenyataan bukanlah sesuatu yang mudah. Ini kerana kekayaan yang bertimbun dan kedudukan yang tinggi tidak menjamin keberkatan hidup yang hakiki.

Sering kita lihat orang yang rezekinya melimpah-ruah membelanjakan kekayaan mereka ke jalan sesat dan mengingkari perintah Allah sedangkan kita selalu diingatkan serta dinasihatkan oleh Allah supaya makan rezeki yang baik dan jangan sesekali mengikut jejak syaitan.

Rezeki yang halal dan berkat bukan sahaja dapat membawa manusia menuju ketenteraman hati, malah dapat membawa kemuliaan di sisi Allah. Insya-Allah, kita dapat mencapainya dengan mengerjakan solat Dhuha. 

Solat Dhuha adalah solat yang berkait rapat dengan rezeki sama ada dipermudahkan rezeki, rezeki diberkati, kemanfaatan rezeki dan pahala yang tinggi nilainya. Manakala di akhirat pula, Allah menyediakan pintu khusus baginya memasuki syurga.


Ruang Waktu dan Waktu Afdal 

Sesuai dengan namanya Dhuha yang bermaksud pagi, jadi ruang waktunya bermula kira-kira 20 minit selepas terbit matahari atau disebut dalam kitab-kitab fekah sebagai tinggi matahari daripada pandangan jauh sekadar satu al-Rumh atau batang lembing iaitu kira-kira dua meter. Waktu solat ini pula berakhir sebelum menjelang waktu Zuhur. Jadi, secara mudahnya batas waktu solat sunat Dhuha ini antara pukul 7:30 pagi hingga 1:00 tengah hari.

Waktu afdalnya adalah ketika sinar matahari kian panas. Berdasarkan sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam, Rasulullah s.a.w. menjelaskan: 
“Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” 
Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10:00 pagi hingga 1:00 tengah hari (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).

Cara Perlaksanaan
Secara asas dan mudahnya berdasarkan hadis-hadis Nabi, solat sunat Dhuha ini dilakukan seperti solat-solat lain, cuma bacaan yang dianjurkan Baginda s.a.w. selepas al-Fatihah, menurut hadis yang disampaikan oleh Uqbah bin Amir, ialah surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua. (Riwayat al-Hakim)
Namun begitu, perkara (bacaan dalam solat) ini adalah sesuatu yang subjektif dan tidak statik. Maka tidak perlulah hanya terikat dengan kaifiat tertentu dan bacaan tertentu. Apa yang penting, solat tersebut diniatkan dengan betul, syarat-syaratnya dipenuhi dan rukun-rukunnya disempurnakan sebaik-baiknya. Begitu jugalah dengan doa selepas solat tersebut.

Jumlah rakaat solat Dhuha adalah 2, 4, 8 atau 12 rakaat. Cara menunaikannya pula adalah sama seperti sembahyang-sembahyang sunat yang lain iaitu dua rakaat satu salam.
 
Niat Solat Dhuha adalah seperti di bawah:



Kemudian, setelah selesai solat Dhuha maka bacalah doa ini:
Maksud doa:
“Ya Allah bahawasanya waktu Dhuha itu waktu Dhuha-Mu, kecantikan itu ialah kecantikan-Mu , keindahan itu keindahan-Mu, kekuatan itu kekuatan-Mu, kekuasaan itu kekuasaan-Mu dan perlindungan itu perlindungan-Mu". "Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit, turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu dhuha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaan-Mu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh”

Nota
  
Kepada orang yang tidak menghafal surah-surah yang disarankan iaitu surah al-Syams pada rakaat pertama dan al-Dhuha pada rakaat kedua, boleh dibaca apa-apa surah. Yang penting niat kita adalah ikhlas untuk Allah SWT.

Berkenaan doa pula, boleh baca  mana-mana doa yang berkaitan tetapi lebih afdal baca doa solat Dhuha yang khusus. Doa itu sememangnya cukup baik dan sempurna untuk memohon keberkatan rezeki dari Ilahi.


Dalam satu riwayat Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya :
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih di lautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi) 
Kredit:
1.  http://www.alhikmahsj.com
2.  http://nursyirah.wordpress.com

118 ulasan:

  1. Alhamdulilah,

    Mmg berkat....jika diamalkan..
    ALLAH MAHA PEMURAH ;-)

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum ibu, terima kasih berkongsi ilmu..

    BalasPadam
  3. Nice sharing akak..sungguh bermanfaat..

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum, Pn minta dihalalkan ilmu untuk dikongsi dalam facebook.

    BalasPadam
  5. azlina mohd ali21 Mac, 2013

    Salam kak, Tkasih atas ilmu, mohon dkongsi d fb..

    BalasPadam
  6. as salam.. jika kita tak berape pandai , boleh tak doa selepas selesai solat tu kita baca yg rumi??

    BalasPadam
    Balasan
    1. bace rumi pon bole..semua bahasa d dunia ni Allah yg cipta..sya pon bce rumi je..yg pntg niat kite..in shaa allah ;)

      Padam
    2. wsalam bole je doa bhasa rumi sbb bhsa kt dunia ni pon Allah yg cipta..yg pntg niat kite..in sha allah

      Padam
    3. Seeloknye jawi r ork

      Padam
  7. Tanpa Nama26 Mac, 2013

    Salam..., akan diusahakan sedaya upaya dengan izinNya jua.

    Jazakallahu Khairan Kathiran...

    BalasPadam
  8. Tanpa Nama30 Mac, 2013

    Alhamdulillah..sesungguhnya Allah telah memberikan taufik dah hidayahnya.

    BalasPadam
  9. Tanpa Nama04 April, 2013

    Halal ye kak..

    BalasPadam
  10. Tanpa Nama21 April, 2013

    Terima kasih ilmu nye ye kak

    BalasPadam
  11. Tanpa Nama23 April, 2013

    Mohon share..

    BalasPadam
  12. Tanpa Nama23 April, 2013

    sy suka dan nak berkongsi dgn kwn2 di fb.terima kasih ya ibu

    BalasPadam
  13. Tanpa Nama25 April, 2013

    TQVM for share

    BalasPadam
  14. Tanpa Nama28 April, 2013

    Terima kasih

    BalasPadam
  15. Tanpa Nama01 Mei, 2013

    Terima kasih

    BalasPadam
  16. Assalam....thanks...sy copy ni...trima ksh daun keladi.

    BalasPadam
  17. Assalam,sy copy ni....thanks..

    BalasPadam
  18. Tanpa Nama09 Mei, 2013

    terima kasih kerana berkongsi ilmu.

    BalasPadam
  19. Trma kasih sharing. Info yg sgt bguna krna ada kalanya kita mmg leka akn kekayaan duniawi. Mudah2an Allah perkenankan doa kita.

    BalasPadam
  20. Terima kasih ye sharing. Mmg diakui kekadang manusia leka dan alpa dgn kekayaan duniawi. Mdh2an Allah perkenankan doa kita. Amin.

    BalasPadam
  21. Trma kasih sharing. Info yg sgt bguna krna ada kalanya kita mmg leka akn kekayaan duniawi. Mudah2an Allah perkenankan doa kita.

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama13 Mei, 2013

    salam...tx atas pkongsian ilmu Allah ini..mintak halal ye kak..sy dwld doanye..

    BalasPadam
  23. asnor737414 Mei, 2013

    Alhamdulillah...insya allah akan dimakbul dengan niat yg ikhlas

    BalasPadam
  24. asnor737414 Mei, 2013

    terima kasih for sharing

    BalasPadam
  25. Tanpa Nama14 Mei, 2013

    sharing is caring...t.ksh

    BalasPadam
  26. Tanpa Nama16 Mei, 2013

    Alhamdulillah.... ilmu yg bermunafaat :)

    BalasPadam
  27. Terima Kasih.Cik Melur akan cuba istiqamah amalkan solat Dhuha InsyaAllah....Mohon halal ya puan.

    BalasPadam
  28. Terima kasih atas info.

    BalasPadam
  29. Terima kasih atas info.

    BalasPadam
  30. Tanpa Nama30 Mei, 2013

    alhamdulillah, semoga kita sentiasa di beri peluang n kekuatan utk menunaikan solat sunat dhuha ini, moga kita sama2 mendapat barakah dari Allah SWT. terima kasih diatas perkongsian, mohon share.TQ

    BalasPadam
  31. Tanpa Nama31 Mei, 2013

    Mohon kebenaran akak untuk ambil ilmu ini untuk rujukan saya ye.

    BalasPadam
  32. Tanpa Nama06 Jun, 2013

    terima kasih..sangat membantu..

    BalasPadam
  33. Buat yg tak hafal doa tu bolehlah search kat youtube doa tu...ada dlm bntuk lagu..best sgt ! Confem automatik hafal...trylah ye ! :)

    By the way feel free to visit my blog..maybe there's something useful you can can get there..Terima kasih tuan blog.:)

    http://deyawanny.blogspot.com

    BalasPadam
  34. Tanpa Nama09 Jun, 2013

    Halalkan segala ilmu ini ye, mohon utk di amalkan... In Shaa Allah... Semoga kita semua memperolehi keberkatan serta kasih saying Allah... In Shaa Allah.....

    BalasPadam
  35. Tanpa Nama10 Jun, 2013

    TERIMA KASIH.

    BalasPadam
  36. Tanpa Nama11 Jun, 2013

    terima kasih...Insyallah akan diamalkan...

    BalasPadam
  37. Tanpa Nama14 Jun, 2013

    Di minta halal ibu ya..

    BalasPadam
  38. Alhamdulillah.. Mari amal bersama..

    BalasPadam
  39. Tanpa Nama14 Jun, 2013

    alhamdulillah semoga bermanfaat utk kita semua.. amiiinn

    BalasPadam
  40. Tanpa Nama21 Jun, 2013

    Alhmdulillah.....

    BalasPadam
  41. Semoga akk diberkati Allah diatas perkongsian ilmu yg bermanfaat.. terima kasih..

    BalasPadam
  42. Semoga akakk diberkati Allah diatas perkongsian ilmu yg bermanfaat.. terima kasih..

    BalasPadam
  43. Semoga akk diberkati Allah diatas perkongsian ilmu yg bermanfaat.. terima kasih..

    BalasPadam
  44. Assalamualaikum bu... halalkn ya bu walaupun tidak mengenalimu..

    BalasPadam
  45. Ir. Hazery27 Jun, 2013

    alhamdulillah..syukran...

    BalasPadam
  46. Terima kasih...insya Allah perlu diamalkan selalu...baru la rezeki senang nak masuk..

    BalasPadam
  47. Norsida bt Razalli 30 Jun 201330 Jun, 2013

    Terima kasih di atas perkongsian ilmu yang bermanfaat.semoga
    idup kita sentiasa diberkati oleh Allah yang maha pengasih lagi maha penyanyang

    BalasPadam
  48. Tanpa Nama09 Julai, 2013

    Sy tlh Baca byk manfaat terutama sempena Ramadan al Mubarak ini.amin

    BalasPadam
  49. ~Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ilmu ini...~

    BalasPadam
  50. alim shudin11 Julai, 2013

    Alhamdulillah dapat ilmu dr puan.halalkan ya semoga pn mendapat keberkatan dr Allah amin

    BalasPadam
  51. Tanpa Nama11 Julai, 2013

    Terima kaseh bkongsi ilmu.

    BalasPadam
  52. Tanpa Nama12 Julai, 2013

    Salam..selamat berpuasa dan mohon halalkan segala ilmu ini utk di amalkan... In Shaa Allah...

    BalasPadam
  53. thanks for the info :) inshaAllah nk try amalkan lah.. lagi2 bulan puasa ni

    BalasPadam
  54. Alhamdulilah...yani baru jer amalkan dhuha nih. InShaaAllah, moga konsisten

    BalasPadam
  55. thanks for info. mohon share ye.

    BalasPadam
  56. terima kasih..semua Allah membalas untuk ilmu ni

    BalasPadam
  57. Tanpa Nama17 Julai, 2013

    terima kasih.. mohon copy.

    BalasPadam
  58. Tanpa Nama17 Julai, 2013

    Terima Kasih 4 info...Alhamdulillah...semoga di perkenankan di bulan Ramadhan yg mulia ini...amin

    BalasPadam
  59. Tanpa Nama18 Julai, 2013

    Terima kasih atas perkongsian ilmu ini.

    BalasPadam
  60. thanks for the info..semoga penulis diberkati Allah :)

    BalasPadam
  61. Tanpa Nama19 Julai, 2013

    Salam. Mohon halalkan segala ilmu ini utk di amalkan.

    BalasPadam
  62. Salam n slamat berpuasa. Mohon dhalalkn utk damalkn

    BalasPadam
  63. Tanpa Nama19 Julai, 2013

    Terima kasih atas info

    BalasPadam
  64. Untuk hafaz doa ni dengar di ikim.fm dlm pukul 8.15 slps berita pagi. Ada nasyid doa dhuha...nasyid oleh kump. UNIC.

    BalasPadam
  65. Sharing is Caring... Terima kasih

    BalasPadam
  66. Tanpa Nama25 Julai, 2013

    sukron atas ilmu semoga berguna aminn

    BalasPadam
  67. Tanpa Nama26 Julai, 2013

    T.KASIH ATAS PERKONGSIAN. MOHON UNTUK COPY & PASTE UNTUK KEGUNAAN & HAFAZAN.

    JAZAKALLAH.

    BalasPadam
  68. Tanpa Nama28 Julai, 2013

    Terimkasih..kerana mempermudahkn lg..insyaallah ia akan mnjadi amalan sunat harian sy dn kita semua

    BalasPadam
  69. ~Alhamdulillah, terima kasih atas perkongsian ilmu ini...~

    BalasPadam
  70. Terimakasih atas sharingnya, kami muslim indonesia menyampaikan salam pada saudara2 muslim di malaysia.

    BalasPadam
  71. Terimakasih atas sharingnya, sungguh islam begitu indah,,,titip salam pada semua saudara2 muslim di malaysia dari Indonesia.

    BalasPadam
  72. Tanpa Nama05 Ogos, 2013

    Terim kasih ibu diatas perkongsian ilmu bermanafaat ini.

    BalasPadam
  73. Tanpa Nama05 Ogos, 2013

    Terima kasih di ata perkongsian ilmu ini...semoga Allah memberkati usaha ibu.

    BalasPadam
  74. terima kasih.. mohon copy

    BalasPadam
  75. Alhamdulillah n terima kasih puan

    BalasPadam
  76. Alhamdulillah dan terima kasih puan

    BalasPadam
  77. terima kasih...semoga amalan ini diterima dan diberkati Allah.

    BalasPadam
  78. izin mengamalkan ummi...

    BalasPadam
  79. mohon izin... ngamalkannya ummi...

    BalasPadam
  80. Tanpa Nama19 Ogos, 2013

    Terima kasih kak...infomasi yang sangat2 berguna..mohon copy

    BalasPadam
  81. Tanpa Nama20 Ogos, 2013

    bagus,ok boh

    BalasPadam
  82. Tanpa Nama24 Ogos, 2013

    TQ. Mintak izin copy ye..

    BalasPadam
  83. Terima kasih...mohon halalkan ilmu yang penuh manfaat ini....

    BalasPadam
  84. Terima kasih...mohon halal kan ilmu yg penuh manfaat ini...

    BalasPadam
  85. Tanpa Nama25 Ogos, 2013

    Lg jelas info ini...terima kasih kak

    BalasPadam
  86. Tanpa Nama29 Ogos, 2013

    Terima kasih ibu.... Insyallah.. masih dlm pembelajaran... Doa Dhuha hafal pun sbb lagu kump. nasyid Unic - Doa Dhuha.. hehehe.. tp tak buat2 solat nya.. bak kata kakak kt ofis sya.. hhehehe..

    BalasPadam
  87. Tanpa Nama30 Ogos, 2013

    Tq.. kerna infomation yg menyedarkan sy..

    BalasPadam
  88. sy copy yer..malu pulak anak yg 5 tahun tu ajak bc sekali tp ibunya x hafal sgt.

    BalasPadam
  89. alhamdulillah.. semoga ilmu yang dikongsi diberkati..

    BalasPadam
  90. salam.. mohon print.halalkan ibu

    BalasPadam
  91. Semoga allah berkati ibu... thanks tha info

    BalasPadam
  92. Trm ksh kak sngt berguna utk saya yg baru belajar nk buat.trm ksh ya kak.

    BalasPadam
  93. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  94. Salam...minta izin nak gunakannya Ibu...Tqvm

    BalasPadam
  95. Perkongsian yang amat bermanfaat...Mohon share ye.. Jazakallahu Khairan Kathiran..

    BalasPadam
  96. Mohon printscreen doa tersebut ibu ��

    BalasPadam
  97. Minta izin share yer t.kasih

    BalasPadam
  98. terima kasih mohon terima untuk diamalkan

    BalasPadam
  99. Tanpa Nama07 Mac, 2014

    Tq..inysaallah sy cuba amalkn

    BalasPadam
  100. Tanpa Nama10 Mac, 2014

    Terima kasih, atas panduan ini.

    BalasPadam
  101. Tanpa Nama13 Mac, 2014

    Trima ksih krana kongsi ilmu..mnt d halalkan..stiap ilmu yg d bri.

    BalasPadam

COPYRIGHT 2011 - 2013 © IBU BERBICARA