Khamis, 15 November 2012

Lawatan ke Muzium Sungai Lembing

Ini sambungan coretan semalam. Jika sebelum ini ibu ceritakan tentang Lawatan ke Pekan, hari ni ibu nak ceritakan tentang lawatan kami seterusnya iaitu ke Muzium Sungai Lembing. Ibu nak maklumkan bahawa kebanyakan gambar dalam entri ini ibu pinjam daripada en. google kerana gambar dari kamera ibu amat menyakitkan mata. Awas! entri ini juga mengandungi banyak gambar. Jangan bosan membacanya..

Sebelum itu ingin ibu kongsikan sedikit maklumat tentang Muzium Sungai Lembing.
Muzium Sungai Lembing ditubuhkan bagi mengimbau zaman kegemilangan Sungai Lembing sebagai bandar terkaya pengeluar bijih timah utama di negeri Pahang. Pada suatu ketika dahulu, bandar ini seumpama EL-Dorado Timur di Tanah Melayu kerana di sinilah terletaknya sebuah perkampungan pegawai Inggeris yang istimewa di Lembah Sungai Kenau. Namun, mulai 1984 segala kemewahan tersebut lenyap akibat kejatuhan harga bijih timah. 

Lombong bijih timah Sungai Lembing merupakan satu-satunya lombong bawah tanah yang terdalam dan terpanjang di dunia, yang pernah diusahakan secara besar-besaran dan pernah menjana ekonomi negara yang menjadikan Sungai Lembing begitu terkenal di peringkat antarabangsa. - [sumber]
Kami tiba di pekan Sungai Lembing ni lebih kurang pukul 12 tengah hari. Pemandangan di sini menggamit memori zaman kanak-kanak ibu lebih 30 tahun yang lalu.

Lihatlah, bangunan-bangunan lama yang diperbuat daripada kayu masih berdiri utuh di tengah-tengah pekan. Alam sekeliling dan Pekan Sungai Lembing ini terus dikekalkan sebagaimana asal sebagai bahan warisan dan dijadikan muzium hidup yang terus dapat disaksikan hingga hari ini.

 Rumah-rumah lama di tepi Sungai Kenau
 Pintu masuk ke muzium


Bangunan Muzium yang terletak di atas bukit ini merupakan bekas kediaman pegawai lombong yang masih mengekalkan ciri-ciri seni bina zaman Inggeris.

Pemandangan alam semula jadi yang menyejukkan mata dilihat dari muzium.
 
 Kereta yang digunakan oleh pegawai lombong.

 
 
Antara koleksi menarik yang dipamerkan ialah peralatan melombong, jentera gerudi, rel dan gerabak kereta api, pakaian, topi keselamatan, peralatan menghidang serta perabot yang digunakan pada masa itu.

Ibu tertarik dengan perabot klasik di bilik tidur ni.

 
 
 Kelengkapan lain yang turut dipamerkan. 

 Jenis-jenis batuan turut dipamerkan.

 Terowong bawah tanah yang kini sedang dibaik pulih dan dijangka dibuka kepada orang ramai pada Januari 2013.

Maklumat yang lebih terperinci tentang Muzium Sungai Lembing dan sejarah Sungai Lembing itu sendiri boleh diperoleh di sini dan sini. Kisah suka duka pekerja lombong bijih timah ni pula bolah dibaca di sini

Selain muzium, antara tempat-tempat menarik yang boleh dikunjungi di kawasan berhampiran ialah ladang ternakan rusa, air terjun dan kolam air panas, Pusat Rekreasi Gunung Tapis, Gua Charas 'Sleeping Buddha', Bukit Panorama dan Hutan Rekreasi. Bukit Panorama terkenal dengan kecantikan pemandangan pada waktu pagi tatkala matahari terbit. 


 
Ini gambar pemandangan dari puncak Bukit Panoama.
 Kredit:Google image


Bagi ibu yang meminati sejarah, lawatan ini amat bermakna kerana terlalu banyak input yang diperoleh tentang sejarah perlombongan bijih timah khususnya di Sungai Lembing ini. Murid-murid juga dapat melihat suasana kehidupan di era 70-an dan 80-an ketika berada di sini. 


p/s: Teringin berkunjung ke sini lagi bersama Faiz dan Faiq..

 


3 ulasan:

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA