Sabtu, 17 November 2012

Apabila Menasihati...


Tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. Setiap orang pasti melakukan kesilapan samada sengaja mahupun sebaliknya. Namun, sebaik-baik manusia adalah yang menyedari kesalahannya lalu menyesal dan bertekad untuk tidak mengulanginya lagi.

Oleh hal yang demikian, amalan saling menasihati dalam menuju ke arah kebaikan dan kebenaran amat digalakkan dalam Islam. Orang yang dinasihati seharusnya berterima kasih kepada orang yang telah menunjukkan kesalahannya. Walau bagaimanapun, tidak semua orang dapat menerima teguran dengan hati yang terbuka. Sikap ego selalunya menjadi penghalang apalagi jika nasihat dan teguran disampaikan kepadanya dengan cara yang tidak sesuai. Oleh sebab itu, pemberi nasihat haruslah mengetahui cara yang terbaik untuk memberi nasihat agar nasihatnya dapat diterima.

Sesungguhnya manusia tidak suka apabila kesalahannya diketahui oleh orang lain, apatah lagi oleh ramai orang. Jika kita memberi nasihat di hadapan khalayak, kita telah membuka aibnya di hadapan umum. Ini sudah tentu akan mendatangkan malu atau menyebabkan kerendahan diri atau kehinaan lalu akan timbul keangkuhan dalam dirinya sehingga menyebabkannya menolak nasihat yang disampaikan.

Oleh itu, cara memberi nasihat yang baik adalah memberi nasihat secara rahsia. Jika nasihat diberikan tanpa pengetahuan orang lain, Insya-Allah, orang yang menerima nasihat tidak berasa keberatan uutuk menerimanya dan berubah. Kata Imam Syaf’ie, “barang siapa yang menasihati saudaranya diam-diam maka sungguh ia telah memberikan nasihat dan membaguskannya. Sedang barang siapa yang memberikan nasihat secara terang-terangan, maka sungguh ia telah membongkar aibnya dan merendahkannya.”






4 ulasan:

  1. Menasihat secara berhemah tidak rugi sebab kita pun ada kalanya perlukan nasihat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul Kakzakie. KIta perlu berhemah dlm segala hal. Hati dan perasaan orang lain perlu dijaga.

      Padam
  2. Menasihati orang mesti ada protokalnya..siapa boleh share tentangnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yelah Zan.. Nak tegur/ nasihat orang tak boleh sesuka hati walaupun kita banyak ilmu dan pengalaman.

      Padam

Terima kasih atas kunjungan dan komen-komen ikhlas daripada anda. Insya-Allah kunjungan anda akan dibalas.

COPYRIGHT 2011 - 2015 © IBU BERBICARA